Website laten maken in Aa en Hunze

Webdesign is een brede term dat vele verschillende vaardigheden en disciplines bevat van het maken en onderhouden van websites. Een website hebben is tegenwoordig een must waardoor sinds 1999 er webdesign bedrijven regelmatig op poppen. De gebieden die onder webdesign vallen zijn onder andere; interface ontwerp, grafisch ontwerp, het schrijven van code, ontwerp en optimaliseren van de gebruikservaring op de website en soms zoekmachine optimalisatie.

Vaak zullen vele individuen met verschillende expertises samenwerken in een team. Deze zullen elk de website helpen in een bepaalde fase. Het begrip “webdesign” wordt normaal gesproken gebruikt om een proces te beschrijven van ontwerpen.Dus eigenlijk de vormgeving van de website. Van de webdesigners wordt er verwacht dat ze bewust zijn van de bruikbaarheid en hun rol als het gaat om het perfectioneren van de gebruikerservaring.

In dit artikel worden de volgende onderwerpen besproken:

  • Hoe is webdesign ontstaan?
  • Wat voor uitdagingen zijn er bij webdesign?
  • Hoe ontwerp je een website?
  • Hoe optimaliseer je de website bezoeker ervaring?
  • Hoe krijg je een snelle website?
  • Wat zijn de webdesign kosten in Aa en Hunze

    Hoe is webdesign ontstaan?

    Het begrip webdesign is begonnen in 1989, toen Tim Berners voorstelde om in de wereld een hypertekstproject te maken. Dit is uiteindelijk de www (world wide web) geworden, a.k.a het internet.Door het internet kon eindelijk tekst worden bekeken via een browser zoals internet explorer.Maar de internet explorer of de tegenwoordige populaire Google Chrome bestond toen nog niet. Een van de eerste browsers die werden gebruikt bij het internet was de Mosaic. Deze browser kon voornamelijk alleen tekst tonen, maar dit was al enorm revolutionair voor die tijd.

    HTML is een code die vaak wordt gebruikt bij het maken van websites. Deze HTML code is bedacht door Andreesen Mosaic in 1994. Tussen 1995 en 1999 kwamen de gevechten tussen bedrijven om de standaard browser te worden. Uiteindelijk had toen Internet explorer hiermee gewonnen. Dit was toen tien jaar lang de standaard als het gaat om het gebruik maken van een browser.

    Het begrip webdesign kwam door de jaren heen steeds meer gebruikelijker. Dit kwam omdat het met elk jaar steeds meer mogelijk was als het gaat om het bouwen van websites maar ook als het gaat om het verbeteren van de design en gebruikerservaring van de websites. Dit is door de jaren heen steeds een grotere markt geworden waardoor steeds meer webdesign bedrijven werden gestart in zowel Nederland als in grotere economieën als Amerika.

    Wat voor uitdagingen zijn er bij webdesign?

    De keuze van een webdesign bedrijf moet je doen op verschillende criteria. Dit komt omdat het uiteindelijke resultaat van de website enorm kan verschillen met uiteindelijk resultaat per bedrijf. Dit komt omdat alleen al kleine dingen op je website kunnen zorgen voor een grote toename of daling van het conversiepercentage.

    De gebruikerservaring, maar ook de snelheid van de website is zo belangrijk als het gaat om zowel wat Google er van vindt als wat de gebruiker er uiteindelijk van vindt. Uit grote onderzoeken komt dat wanneer een website al een seconde trager is het de verkoop kan tegenzitten met procentdecimalen.

    Hoe ontwerp je een website?

    Het ontwerp van de website is enorm belangrijk. Voor elke niche is er een verschillende markteigen ontwerp dat vaak voorkomt. De functies die de website heeft verschilt ook enorm per sector. Het is enorm belangrijk om te kijken naar je doelgroep. Verschillende doelgroepen hebben verschillende voorkeuren als het gaat om de webdesign. Ook kan een B2B website enorm verschillend zijn tegenover een B2C website. Er kan bijvoorbeeld bewust worden gekozen om ervoor te zorgen de estetiek van het ontwerp niet botst met de nauwkeurigheid van de inhoud of met de webnavigatie.

    Door middel van het gebruik maken van Google analytics kan ervoor worden gezorgd dat je inzicht krijgt in het gedrag van de bezoekers. Ontwerpers kunnen bij duidelijk vooraf aangegeven eisen alles meenemen zodat jij als bedrijf de beste website krijgt voor jou markt. Het is hiervoor bijvoorbeeld slim om voorbeelden aan te leveren van websites die jij mooi vindt om iets soortgelijks voor te krijgen.

    Hoe optimaliseer je de website bezoeker ervaring?

    Let vooral op de gebruikerservaring bij het ontwerpen van de website. De gebruikerservaring kan het verschil brengen tussen een succesvolle website en een minder succesvolle website. Het design geeft een beeld aan de gebruiker die soms op het netvlies gebrand wordt. Een bekend voorbeeld is bol com, bol com heeft een uniek design met een geoptimaliseerde gebruikservaring waardoor vele bezoekers terugkomen en al bij een blauwe kleur al denken aan bol com.

    Bij het laten ontwerpen van je website moet je vooral letten op dat de website responsief is. Hiermee wordt bedoeld dat de website zowel op de computer als telefoon gemakkelijk bruikbaar is. De gebruikerservaring wordt hierdoor verbeterd. Tegenwoordig zie je dat alle grote bedrijven hun eerst niet responsieve website omruilen voor een website die wel responsief is. Ook is het belangrijk dat de inhoud van de website past op het scherm. Tegenwoordig worden de resoluties van beeldschermen steeds groter waardoor de website nog meer vereist zijn om een responsief design te hebben.

    Hoe krijg je een snelle website?

    Het is enorm belangrijk dat je website snel is. Dit is vanwege enkele redenen. Een van de belangrijkste redenen is dat de gebruiker eerder bij een trage website ervoor zal kiezen om eraf te gaan en te gaan naar een andere website. Hierdoor heb je dus met een trage website een grotere kans om een potentiële koper te missen. Een andere belangrijke reden is Google. Google vindt het super belangrijk dat de website snel is. Dit weet Google omdat gebruikers het niet fijn vinden als een website traag is. Hierdoor voert Google enkele tests uit op alle websites zodat Google kan zien dat het een snelle website of trage.