Website laten maken in Dronten

Webdesign is een brede term dat vele verschillende vaardigheden en disciplines bevat van het maken en onderhouden van websites. Een website hebben is tegenwoordig een must waardoor sinds 1999 er webdesign bedrijven regelmatig op poppen. De gebieden die onder webdesign vallen zijn onder andere; interface, grafische design, programmeren, ontwerp en perfectioneren van de gebruikservaring op de website en soms zoekmachine optimalisatie voor Google.

Vaak zullen vele zelfstandige met verschillende vaardigheden samenwerken in een team. Deze zullen elk de website helpen in een bepaalde fase. In de normale zin wanneer er wordt gesproken over “Webdesign”, wordt er gesproken over het ontwerpen van de website.Dus eigenlijk de vormgeving van de website. Van de webdesigners wordt er verwacht dat ze bewust zijn van de mate van bruikbaarheid en de rol als het gaat om het perfectioneren van de gebruikerservaring.

In dit artikel worden de volgende onderwerpen besproken:

  • Hoe is webdesign ontstaan?
  • Wat voor uitdagingen zijn er bij webdesign?
  • Hoe ontwerp je een website?
  • Hoe optimaliseer je de website bezoeker ervaring?
  • Hoe krijg je een snelle website?
  • Wat zijn de webdesign kosten in Dronten

    Hoe is webdesign ontstaan?

    Het begrip webdesign is begonnen in 1989, omdat toen Meneer Berners voorstelde om in de wereld een hypertekstproject te maken. Dit is uiteindelijk de www (world wide web) geworden, a.k.a het internet.Door het internet kon eindelijk tekst worden bekeken door middel van een internet browser zoals internet explorer.Maar de internet explorer of de vooral in het heden gebruikte populaire Google Chrome bestond toendertijd nog niet. Een van de eerste browsers die werden gebruikt bij het internet was de Mosaic. Deze browser kon voornamelijk alleen letters en cijfers vertonen, maar dit was al enorm revolutionair voor die tijd.

    HTML is een code die vaak wordt gebruikt bij het maken van websites. Deze HTML code is bedacht door Mr. Mosaic in 1994. Tussen 1995 en 1999 kwamen de gevechten tussen bedrijven om de standaard browser te worden. Uiteindelijk had toen Internet explorer hiermee gewonnen. Dit was toen tien jaar lang de meest gebruikte als het gaat om het gebruik maken van een internetbrowser.

    Het begrip webdesign kwam door de jaren heen steeds meer gebruikelijker. Dit kwam omdat het met elk jaar steeds meer mogelijk was als het gaat om het bouwen van websites maar ook als het gaat om de verbetering van het design en gebruikerservaring van de websites. Dit is door de jaren heen steeds een grotere markt geworden waardoor steeds meer webdesign bedrijven werden gestart in zowel Nederland als in grotere markten als Duitsland.

    Wat voor uitdagingen zijn er bij webdesign?

    De keuze van een webdesign bedrijf moet je doen op verschillende criteria. Dit komt omdat het uiteindelijke resultaat van de website enorm kan verschillen met uiteindelijk resultaat per bedrijf. Dit komt omdat alleen al kleine dingen op je website kunnen zorgen voor een grote toename of vermindering van het conversie percentage (percentage van aankopen).

    De gebruikerservaring, maar ook de snelheid van de website is zo belangrijk als het gaat betreft wat zoekengine Google er van vindt als wat de gebruiker er uiteindelijk van vindt. Uit grote onderzoeken komt dat wanneer een website al een seconde langzamer is het de verkoop kan tegenzitten met procenten.

    Hoe ontwerp je een website?

    Het ontwerp van de website is enorm belangrijk. Voor elke niche is er een verschillende markteigen ontwerp dat vaak voorkomt. De functies die de website heeft verschilt ook veel per niche. Het is enorm belangrijk om te kijken naar je doelgroep. Verschillende doelgroepen hebben verschillende voorkeuren als het gaat om de webdesign. Ook kan een B2B website enorm verschillend zijn tegenover een B2C (Business to Consumer) website. Er kan bijvoorbeeld bewust worden gekozen om ervoor te zorgen de schoonheid van het ontwerp niet botst met de mate van nauwkeurigheid van de inhoud of met de webnavigatie.

    Door middel van het gebruik maken van Google analytics kan ervoor worden gezorgd dat je inzicht krijgt in het gedrag van de bezoekers. Ontwerpers kunnen bij duidelijk vooraf aangegeven eisen alles meenemen zodat jij als bedrijf de allerhoogst kwaliteit website krijgt voor jou markt. Het is hiervoor bijvoorbeeld slim om voorbeelden te geven van websites die jij mooi vindt om iets soortgelijks voor te krijgen.

    Hoe optimaliseer je de website bezoeker ervaring?

    Let vooral op de gebruikerservaring bij het ontwerpen van de website. De gebruikerservaring kan het verschil brengen tussen een succesvolle website en een minder succesvolle website. Het design geeft een beeld aan de gebruiker die soms op het netvlies gebrand wordt. Een bekend voorbeeld is bol com, bol com heeft een uniek design met een geoptimaliseerde ervaring van de gebruiker waardoor vele bezoekers terugkomen en al bij een blauwe kleur al denken aan bol com.

    Bij het laten ontwerpen van je website moet je vooral letten op dat je website zeer responsief is. Hiermee wordt bedoeld dat de website zowel op de computer als telefoon gemakkelijk bruikbaar is. De gebruikerservaring wordt hierdoor verbeterd. Tegenwoordig zie je dat alle grote bedrijven hun eerst minder responsieve website verbeteren voor een website die wel responsief is. Ook is het belangrijk dat de inhoud van de website past op het scherm van zowel computer, tablet en mobiel. Tegenwoordig worden de resoluties van beeldschermen steeds groter waardoor je website nog meer vereist is om een responsief design te hebben.

    Hoe krijg je een snelle website?

    Het is enorm belangrijk dat je website snel is. Dit is vanwege enkele redenen. Een van de belangrijkste redenen is dat de gebruiker eerder bij een slome website ervoor zal kiezen om van de website af te gaan en te gaan naar een andere website. Hierdoor heb je dus met een trage website een grotere kans om een potentiële koper op de website te missen. Een andere belangrijke reden is Google. Google vindt het super belangrijk dat de website snel is. Dit weet Google omdat gebruikers het niet fijn vinden als een website langzaam is. Hierdoor voert Google enkele tests uit op alle websites zodat Google kan zien dat het een website met een hoge snelheid is of een website met een lage snelheid is.